Testosteron a červené světlo

Znáte ten pocit, když se vám na jaře začnou "zapalovat lejtka?" Je to především díky průniku infračerveného a červeného světla a jeho účinkům na naše hormony a energii. Klíčovou roli zde hraje testosteron Jak ho navýšit?

Výhody léčby červeným světlem pro zvýšení testosteronu

Z biologického hlediska je testosteron to, co dělá muže mužem. Tento primární pohlavní hormon je zodpovědný za schopnost sexuálního výkonu a rozmnožování. Mezi jeho další účinky na muže patří hlubší hlas, ochlupení tváře a hustější a zřetelnější svalová a kostní hmota. Produkce testosteronu se zvyšuje během puberty a pak kolem 30. roku věku se produkce začíná snižovat. Jde o normální součást stárnutí, s tím ale také přicházejí některé nechtěné vedlejší účinky.

Terapie červeným světlem pro zvýšení hladiny testosteronu je velkým příslibem jako přírodní, bezpečná a efektivní forma léčby, kterou níže podrobněji probereme. Ale nejdříve se podíváme na roli, kterou testosteron hraje ve zdraví mužů a žen.

Proč byste měli usilovat o zvýšení testosteronu

Od 30. roku věku se produkce testosteronu u mužů snižuje. Podle Americké urologické asociace (AUA) je tento postupný pokles normální, ale asi 45 % mužů nad 35 let má abnormálně nízkou hladinu testosteronu. AUA definuje nízkou hladinu testosteronu u mužů jako méně než 300 nanogramů na decilitr krve (zjišťuje se krevními testy). Ale i ti, kteří nemají klinicky nízkou hladinu testosteronu by si možná přáli zvýšit přirozenou produkci testosteronu. Jak každý stárneme, je normální, že se cítíme více unavení nebo že pociťujeme určitou ztrátu sexuálního apetitu, dokonce i když provozujeme zdravý životní styl, který zahrnuje cvičení a rozumnou dietu. U mužů je to často ještě zhoršeno snížením hladiny testosteronu – dalším vedlejším produktem stárnutí a předčasného úmrtí. Studie zde.

Přestože mužské tělo produkuje více testosteronu než tělo ženské, ženské nadledvinky a vaječníky produkují malé množství tohoto hormonu. Proto i ženy mohou trpět následky nízké hladiny testosteronu. 

Máte nízkou hladinu testosteronu?

Existuje mnoho dalších symptomů nízké hladiny testosteronu, které ovlivňují jak muže, tak ženy. U mužů je jedním z nejběžnějších symptomů nízkého testosteronu erektilní dysfunkce. Testosteron stimuluje tkáň penisu k produkci oxidu dusnatého, který způsobuje rozšíření krevních cév, a je nezbytný k dosažení a udržení erekce. Proto nízká hladina testosteronu působí mužům potíže při sexuálním výkonu. 

  • Nízké libido Malý sexuální apetit a malé sexuální uspokojení jsou běžnými následky nízké hladiny testosteronu jak u mužů, tak u žen. Každý, kdo se s tímto problémem potýká, ví, že nízké libido může způsobit zátěž na vztah a snížit radost ze života. 
  • Menší kostní hmota a hustota Testosteron je nezbytný pro produkci kostní tkáně a pro udržení kostní hmoty. Nízká hladina může oslabit kosti a způsobit, že jsou řidší, což může vést k osteoporóze a zvýšenému riziku zlomenin. 
  • Menší svalová hmota a více tuku Další základní funkce testosteronu je rozvoj svalové hmoty. Jak se hladina testosteronu snižuje, může docházet ke snížení svalové hmoty, síly a výdrže. Nepříjemným vedlejším produktem zmenšení svalů je nárůst na váze, i když jste fyzicky aktivní a pravidelně cvičíte. 
  • Neplodnost Muži s nízkou hladinou testosteronu mohou trpět zmenšením varlat a také zvýšenou měkkostí skrota. To může indikovat snížení množství spermatu, což může vést k neplodnosti, protože je k dispozici méně spermatu pro oplodnění vajíčka. Nízká hladina testosteronu může také za neplodnost u žen, i když výzkumy v této oblasti jsou omezené. Ženy s nízkou hladinou testosteronu také trpí úbytkem svalové hmoty a zvýšením váhy. Přestože se tento jev většinou připisuje normálnímu procesu stárnutí nebo jiným hormonálním nerovnostem, testosteron může být oním faktorem. Ženy by měly zkusit podpořit tvorbu testosteronu pouze pod lékařským dohledem. 
  • Nespavost Spánková apnoe, porucha spánku, při které opakovaně dochází k přerušení dýchání, a nespavost jsou běžnými následky nízké hladiny testosteronu jak u mužů, tak u žen. Obě poruchy způsobují zvýšenou únavu během dne, a apnoe (která je běžnější u mužů) může být nebezpečná a často vyžaduje lékařskou péči. 
  • Výkyvy nálad, podrážděnost a deprese Výkyvy a poruchy nálad ovlivňují obě pohlaví a roli v tom může hrát právě nízká hladina testosteronu. 
  • Nedostatek soustředění, mentální mlha Přestože občasná mozková mlha může být zapříčiněna stresem, nedostatkem spánku, dietou a dalšími faktory, nízká hladina testosteronu k tomu také může –  jak u mužů, tak i u žen – přispívat. 
  • Návaly horka Snížení testosteronu u mužů může způsobovat andropauzu, která je podobná menopauze u žen, ale nastává pozvolna a je méně vážná. Jejími symptomy jsou návaly horka. 
  • Málo energie Kdykoliv lidé ztratí svalovou hmotu a dojde u nich ke zvýšení hmotnosti (nárůstu tuku), pak se nevyhnutelně potýkají s nedostatkem energie. Protože nízká hladina testosteronu vede ke ztrátě svalové hmoty a navýšení tuku, nedostatek energie je jak přímým, tak i nepřímým důsledkem tohoto jevu.

V důsledku snížení testosteronu můžete zaznamenat některé nebo všechny tyto symptomy. Pokud jsou vaše příznaky mírné, pak nemusíte mít potřebu něco s tím teď hned dělat. Pokud se ale cítíte být starší, než jste, a máte méně elánu do života, než tomu bylo předtím, pak existují způsoby, jak přírodním a bezpečným způsobem zvýšit hladinu vašeho testosteronu. Čtěte dál, abyste zjistili jak.

Přínosy zvýšení testosteronu

  • Oživení vašeho sexuálního života Více testosteronu pomáhá pociťovat chuť na sex a může zlepšit jak výkon, tak požitek. Pokud chcete založit rodinu, pak si zvýšíte šance na úspěch, protože zvýšení testosteronu může pomoci s problémy s neplodností. Protože testosteron hraje takovou zásadní roli v tom, jak se cítíte, nízký testosteron významně oslabí vaši schopnost radovat se ze života. Studie zde. 


  • Lepší sportovní výkon jak u mužů, tak u žen K tomu dochází kvůli znovudobití energie, svaly a kosti jsou silnější a nadbytečný tělesný tuk je nahrazen svaly. Studie zde.
  • Maximální mentální, kognitivní a emocionální funkce Obě pohlaví mohou mít užitek z jasnějšího myšlení, lepšího soustředění, kvalitnějšího spánku a vyrovnanějších nálad. Sportovci navíc ze zvýšeného soustředění a kognitivních funkcí. Studie zde.

Jak navýšit testosteron přírodní cestou?

Můžete podpořit schopnost svého těla k přírodní produkci většího množství testosteronu tím, že uděláte nějaké změny v životním stylu, jde o:

  • zavedení diety bohaté na mikronutrienty (hlavně ze zelené listové zeleniny) se zaměřením na jídlo podporující tvorbu testosteronu jako je hovězí, ústřice, obohacené cereálie, korýši, tuňák, vejce a fazole. Pokud jste vegetarián nebo vegan, pak je váš výběr omezený a možná budete chtít zvážit další způsoby podpory testosteronu.  Doporučuje se vyhýbat se sójovým produktům, protože sója obsahuje fytoestrogenní složky, které mohou narušovat křehkou rovnováhu pohlavních hormonů v těle.
  • Udržení zdravé tělesné váhy a denní fitness program zaměřující se na vysoce intenzivní silový trénink (odolnost) pro budování svalové hmoty. Čím více svalové hmoty máte, tím více stimulujete tělo k produkci testosteronu. 
  • Zvládání stresu a dostatek spánku. Podle doktora Herberta Nesona z Harvardské univerzity a Mind-Body Institute je stres hlavním faktorem, který způsobuje a/nebo se podílí na mnoha chronických nemocech a fyzických onemocněních, včetně nespavosti.  Meditace, koníčky a cvičení jsou skvělými způsoby, jak stres zvládat. 

Spánek

Během spánku se vyplavuje největší množství testosteronu. Nekvalitní spánek a nebo zkrácená doba spánku má zásadní vliv na pokles hladiny testosteronu.

Ve studii publikované v The Journal of the American Medical Association bylo zjištěno, že spánek trvající jen 5 hodin vede k poklesu testosteronu až o 15%. Studie zde.

To stejné platí, když „spíme“ a převalujeme se v posteli déle, jak 10 hodin. Studie zde.

Co to pro vás znamená, hlavně pokud jste vrcholový sportovec, třicátník, čtyřicátník nebo padesátník, jehož krevní testy neukazují abnormálně nízkou hladinu testosteronu, ale i tak se stále cítíte „mimo“?  Terapie červeným světlem by mohla být odpovědí, kterou pro bezpečné zvýšení hladiny testosteronu hledáte. 

Světelná terapie a zvýšení hladiny testosteronu 

Přestože jsou rostliny a lidé dva různé druhy, máme něco společného – jak světlo ovlivňuje naší biologii. Rostliny používají proces zvaný fotosyntéza pro výrobu energie ze slunečního svitu a oxidu uhličitého. To je nápadně podobné tomu, co se děje u lidí – světlo stimuluje biologické procesy v těle, včetně zvýšení buněčné energie.  Terapie přirozeným světlem je po staletí používána pro léčbu široké škály fyzických a psychických neduhů. Léčba jasným světlem je často používána pro léčbu sezónní deprese –  také zvané sezónní afektivní porucha (SAD), stejně jako pro léčbu chronické (nesezónní) deprese, poporodní deprese, akné a jiných chronických kožních obtíží, bolesti a jako prostředek k posílení imunity. 

V jedné studii se vystavení jasnému světlu projevilo zvýšením sexuální žádostivosti a uspokojení, stejně tak zvýšením hladiny testosteronu. Podle vědců nízké libido postihuje téměř 40 % mužů nad 40 let věku. 

Pravidelné používání světelných terapeutických panelů brzy ráno zvyšuje hladinu testosteronu a sexuální uspokojení. Vědci objevili významné, trojnásobné zlepšení v sexuálním uspokojení při srovnání skupiny podstupující světelnou terapii s kontrolní skupinou, stejně jako nárůst testosteronu u skupiny podstupující světelnou léčbu. Jde o značný skok z hodnoty 2,1 ng/ml na hodnotu 3,6 ng/ml po pouhých dvou týdnech léčby. 

Testosteronová terapie červeným světlem

Nechte si osvítit svá varlata…

Léčba červeným světlem, která se také nazývá nízkoúrovňová laserová terapie nebo fotobiomodulace, využívá úzké, koncentrované spektrum viditelného světla, které je známé pro své léčivé účinky na lidské tělo. 

  • Červené světlo konkrétně 630 nm a 660 nm a blízké infračervené světlo (810, 830 a 850 nm) spadá do takzvaného „terapeutického okna“ světla. Je důležité poznamenat, že příznivé účinky léčby červeným světlem nastávají bez nebezpečí spálení, k čemuž může při dlouhém pobytu na slunci dojít. 

Také stojí za povšimnutí, že červené a blízké infračervené (NIR) světlo je bezpečné pro užití na všech částech těla, dokonce i na varlata, protože tyto vlnové délky vytváří malé množství tepla. Vše, co během terapie pociťujete je příjemné teplo.  To ale není případ infračerveného světla. 

  • Infračervené světlo má mnohem delší vlnovou délku, než je tomu u červeného nebo blízkého infračerveného (NIR) světla, není viditelné pouhým okem, cítíme ho jako teplo a může poničit nebo zabít spermie. Biologickým důvodem, proč jsou varlata umístěná mimo tělo je, aby spermie zůstaly v chladu. Červené světlo je jemné, bezpečné a přírodní, pro spermie nepředstavuje žádné riziko.

Přirozené povzbuzení tvorby testosteronu

Světelné délky červeného a NIR světla prokazatelně stimulují produkci energie v Leydigových buňkách, což jsou buňky zodpovědné za produkci testosteronu ve varlatech. Zvýšení energetické produkce v Leydigových buňkách pomáhá přirozeně zvýšit produkci testosteronu. 

Spolu s Leydigovými buňkami i ostatní buňky v těle mají ze zvýšené produkce energie prospěch. Přesně tak, jaký výkon dokážete podat na vašem vrcholu, když se cítíte plní energie, tak to samé platí i pro buňky. Léčba červeným světlem má mnoho benefitů a všechny pramení z pozitivní interakce mezi fotony světla a mitochondriemi – energetickými centry nacházejícími se v každé buňce těla. Tento mocný stimulující efekt účinkující na lidské buňky byl prokázán ve stovkách klinických studií. 

Snížení neplodnosti

Jeden z největších problémů pro ty, kteří trpí nízkou hladinou testosteronu, je neplodnost. Několik studií ukázalo, že terapie červeným světlem napomáhá ke zvýšení hybnosti spermií, což je nezbytné pro úspěšné oplodnění. V roce 2017 vědci z Kalifornské Univerzity v San Diegu zjistili, že spermie vystavené 630 nm červenému světlu zvýšily rychlost a sílu (funkce související s lepší reprodukcí). Studie zde.

Podobná studie výzkumníků z Iránu zjistila zvýšenou pohyblivost spermií po vystavení spermií 830 nm NIR světelnému zařízení.  Pohyblivost spermií souvisí s buněčnou energií, energetizované spermie se pohybují s větší vervou. To je důležitý komponent mužského reprodukčního zdraví. Úspěch ve zlepšení pohyblivosti spermií ukazuje, že léčba červeným světlem je tím způsobem, jak léčit neplodnost u mužů.

Výzkum z roku 2015 zjistil zvýšení pohyblivosti spermií u mužů s asthenoteratozoospermií.  Muži, jejichž varlata byla vystavena červenému a NIR světlu, měli snížený podíl nepohyblivých spermií oproti pohyblivým. Tyto poznatky ukazují, že léčba červeným světlem dokáže bezpečně a efektivně zlepšit pohyblivost spermií. 

Léčba červeným světlem je naprosto bezpečná

Nikdo nechce dávat v sázku své pohlavní a reprodukční zdraví. Pokud léčíte nízkou hladinu testosteronu červeným světlem, pak ani nemusíte. Terapie červeným světlem je bezpečná, bezbolestná, neinvazivní a naprosto přirozená. A co je nejdůležitější, terapie červeným světlem použitá pro zlepšení pohyblivosti spermií nezpůsobuje žádné poškození DNA, spermií nebo varlat. 

Jak použít léčbu červeným světlem pro zvýšení testosteronu

Léčbu červeným světlem pro zvýšení testosteronu můžete provádět sami v pohodlí svého domova za použití vysoce kvalitního, výkonného LED světelného panelu. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud použijete zařízení, které má sílu „protlačit“ světelné protony hluboko do těla a které dodává blahodárnou kombinaci červených a NIR vlnových délek. Záleží na výkonu přístroje, kvalitě a provedení čipů, kvalitě čočky, velikosti osvitu, průniku pod pokožku, atd…

Zdroje:

Fagiolini A et al. Lack of interest in sex successfully treated by exposure to bright light. European College of Neuropsychopharmacology. Sept 2016.

Biswas NM, Biswas R, et al. Effect of continuous light on spermatogenesis and testicular steroidogenesis in rats: Possible involvement of alpha 2u-globulin. Nepal Med Coll J. 2013;15(1):62-64.

Salman Yazdi, R., Bakhshi, S., Jannat Alipoor, F. et al. Effect of 830-nm diode laser irradiation on human sperm motility. Lasers Med Sci. (2014) 29: 97.